تحولات اقتصادی حوزه یورو:

در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی حوزه یورو کمتر از ایالات متحده بوده است، اما انتظار می‌رود این اختلاف در سال ۲۰۲۳ عمیق‌تر شود. چشم‌انداز رشد اقتصادی ضعیف سال ۲۰۲۳ در سراسر اروپا منعکس کننده اثرات جنگ در اوکراین است، به خصوص برای اقتصادهایی که بیشتر در معرض کاهش عرضه گاز روسیه قرار دارند. در عین حال، تعدادی از عوامل از جمله سیاست نرخ بهره پایین در تعدادی از اقتصادهای اروپایی به رکود کمتر نسبت به ایالات متحده کمک کرد. در مجموع نرخ بهره حوزه یورو در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد و از محدوده صفر درصد به محدوده ۲.۵ درصد در انتهای ماه دسامبر رسید.

پیدا کرده است زیرا سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. نمودار شماره ۶ نوسان شاخص دلار آمریکا را از سال ۲۰۰۰ را نمایش می‌دهد.

 

شاخص دلار آمریکا

منبع : Investing.com

 

به غیر از افزایش نرخ بهره ایالات متحده که شتاب دهنده‌ای برای افزایش شاخص دلار بود، عوامل دیگری نیز نقش مهمی در تقویت شاخص دلار داشتند. سرمایه‌گذاران به سمت دلار که مقصدی محبوب در زمان بحران‌ها در جهان است، هجوم بردند تا از نوسانات بازار ناشی از افزایش تورم جهانی و افزایش قیمت‌های انرژی که ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بود، در امان بمانند.

افزایش شاخص دلار که نمایان‌گر قدرت نسبی اقتصادی ایالات متحده می‌باشد، در زمانی اتفاق افتاد که اروپا با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کرد و سیاست های سختگیرانه چین جهت کنترل ویروس کرونا به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده بود. تغییرات شاخص دلار برای سرمایه­گذاران بسیار مهم است، زیرا چشم‌انداز آن می‌تواند متغیرهای اقتصادی از جمله قیمت مواد خام مانند نفت و طلا را تغییر دهد. دلار قوی‌ ایالات متحده، خریداران خارجی را با گران‌تر کردن قیمت نفت و سایر کالاهای دلاری برای آنها، تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین بازپرداخت اقساط بدهی، برای شرکت‌های خارجی و دولت‌هایی که برای خدمات خود به دلار وام گرفته‌اند نیز گران‌تر می‌شود. دلار قوی می‌تواند قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده را کاهش دهد و همچنین قدرت ارز سایر کشورها را پایین آورد.