تحولات اقتصادی آمریکا:

طی سال ۲۰۲۲ نرخ بهره آمریکا در ۷ مرحله توسط فدرال رزرو به میزان ۴.۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۴.۵ درصد رسید. این سیاست جهت مهار تورم به وجود آمده انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود با نزولی شدن نرخ تورم و نزدیک شدن به نرخ تورم هدف ۲ درصدی سرعت رشد نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. با این وجود طبق آخرین اعلام فدرال رزرو در دسامبر ۲۰۲۲ نرخ تورم سالیانه آمریکا در محدوده ۶.۵ درصد قرار دارد و تا رسیدن به محدوده نرخ تورم هدف، انتظار می‌رود که نرخ بهره در سطوح بالا باقی بماند.

 

براساس گزارش ماه اکتبر صندوق بین­المللی پول، نرخ بیکاری در آمریکا در سال ۲۰۲۲ با ۱.۷ درصدکاهش نسبت به سال قبل به ۳.۷ درصد رسیده است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۱ نرخ بیکاری در ایالات متحده ۵.۴ درصد بوده است. صندوق بین­المللی پول نرخ بیکاری را برای بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴.۶ درصد پیش‌بینی نموده است.

به گزارش بانک جهانی که در ماه ژانویه ۲۰۲۳ منتشر گردید، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ با ۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به مثبت ۱.۹ درصد رسیده است. این بانک نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سال ۲۰۲۳ میلادی را با ۱.۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ معادل با ۰.۵ درصد پیش­بینی نموده است.